Osman Hamdi Bey - Kaplumbağa Terbiyecisi (Tablo)
( tarihinde yayınlandı)Eser, Osmanlı dönemine ait bir iç mekânda geçen ve derin kültürel anlamlar içeren alegorik bir sahneyi tasvir eder. Eserin merkezinde, geleneksel Osmanlı kıyafeti giymiş yaşlı bir adam durmaktadır. Başına gelişigüzel sardığı yemenisinin üzerine dervişlerin kullandığı 'arakiye' adlı başlığı takan , figürün sırtında nakkare ya da kudüm adlı verilen bir çeşit davul asılıdır ve üzerinde uzun, kırmızı bir entari vardır. Adamın kıyafeti, dönemin giyim tarzını ve kültürel detaylarını yansıtır şekilde etek kısımları zengin desenlerle süslenmiştir. Elinde, kısa bir sapı olan uzun, ince bir ney tutmaktadır. Adamın yüzü resmin dışına dönüktür, bu nedenle yüz ifadesini göremeyiz; ancak duruşundan ve neyi tutuş şeklinden, sakin ve sabırlı bir tavır sergilediği düşünülebilir. Boynunda asılı olan nesne, düz bir çubuk ancak uç kısmında kıskaçlı kısmı var. Bu eşya ud çalmak için kullanılan mızrap ya da nakkareyi çalmak için kullanacağı baget olabilir. Bu müzik aletleri, Mevlevi müziğinin icrasında kullanılan dört büyük aletten ikisi.
 Mavi çiniyle kaplı duvardan açılan kemerli bir pencere önünde duran sakallı figürün, ayaklarının etrafında, 5 adet kaplumbağa yer alır. Kaplumbağalar, yeşil yaprakları yiyor gibi gözükmektedirler. Arka planda, parlak ve sıcak bir gün ışığı içeri sızar. Duvarlarda, dönemin mimarisine uygun mavi renk yoğunluğunda çiniler, karmaşık İslami geometrik desenler gözükür. Desen ve yazılar, koyu mavi ve altın rengi tonlarında detaylı bir şekilde işlenmiştir. Ancak bu sanatsal çizimlere tezat duvarlardaki sıvalar çatlamış veya dökülmüştür. Fırça darbeleri, kıyafetlerdeki ve kaplumbağaların kabuklarındaki desenlerde dikkatlice uygulanmış ve bu, eserin gerçekçi detaylarına katkıda bulunur. Resmin genel tonu sakin ve düşünceli bir atmosfer yaratır. "Kaplumbağa Terbiyecisi", Osman Hamdi Bey'in eserleri arasında en bilinenlerden biri olup, dönemin Osmanlı toplumunun sanat ve kültürüne dair zengin göndermeler içerir. Bu eser, sanatçının, toplumun eğitim ve kültür düzeyini yükseltme amacını sembolize eder ve izleyiciye dönemin sosyal yapısına dair derinlikli bir bakış sunar.
Bazı analistlere göre eser aynı zamanda Osmanlı'nın son dönemlerindeki şatafat ve eğlence düşkünü saltanatına karşı yergi de içerir. Bunun nedeni, o dönemde yaz aylarında Sadabad'ta yapılan gece alemlerinde kaplumbağaların "ışık" olarak kullanılmasıdır. Kabuklarının ortasına mum yapıştırılan kaplumbağalar gece boyunca eğlence alanında dolanarak çevreyi aydınlatmak için kullanılmıştır. (Yorum yazmak için tıklayın)
Ekleyen: Anlatanfotoğrafalbümü | (Şikâyet et)
Bazı analistlere göre eser aynı zamanda Osmanlı'nın son dönemlerindeki şatafat ve eğlence düşkünü saltanatına karşı yergi de içerir. Bunun nedeni, o dönemde yaz aylarında Sadabad'ta yapılan gece alemlerinde kaplumbağaların "ışık" olarak kullanılmasıdır. Kabuklarının ortasına mum yapıştırılan kaplumbağalar gece boyunca eğlence alanında dolanarak çevreyi aydınlatmak için kullanılmıştır. (Yorum yazmak için tıklayın)
Ekleyen: Anlatanfotoğrafalbümü | (Şikâyet et)
Önceki Betimleme: İş İzni - Çizen: Selçuk Erdem | Sonraki Betimleme: Pulitzer Ödüllü Fotoğraf - Milton Brooks - Ford Grevcileri Ayaklandı (1942)